Jans bustoer door het Land van Schelde en Durme

Jan Van der Linden uit Ekeren is een fervent liefhebber van modeltreinen en openbaar vervoer. Regelmatig gaat (sinds corona: ging) hij naar tweedehandsbeurzen en elk jaar trekt hij er een dag voor uit om ergens het openbaar vervoer te gaan ‘spotten’. Voor de liefhebber is dat niet alleen een plezier op zich, het geeft ook een indruk van de kwaliteit van het vervoer.

De afgelopen jaren trok Jan onder meer naar Gent, Keulen, Bonn en Essen. Dit jaar zou Den Haag de eer te beurt vallen, maar het Virus stuurde die plannen in de war. Dus besloot Jan om met de bus naar een winkel van tweedehands modeltreinen aan het Donkmeer in Overmere te gaan. Hij was al eens eerder met de bus van het werk in Brussel naar huis gekomen, en wilde ook wel eens een grote rondrit maken.

Zo’n bustocht bereid je best goed voor: veel bussen rijden om het uur en dan moet je toch zeker zijn van de aansluitingen om weer een beetje op tijd thuis te zijn. En er moet marge ingebouwd worden voor als er een bus uitvalt, wat in Vlaanderen helaas te vaak gebeurt. Affijn, dat is die dag niet gebeurd en Jan legde de hele rit netjes op schema af.

Jans rondrit door het Land van Schelde en Durme startte op het Frederik van Eedenplein in Antwerpen. In de eerste etappe bracht bus 82 hem naar Lokeren, een rit van anderhalf uur. De bus zat in het begin vast in het drukke verkeer. Eens Beveren voorbij, sloeg de bus af naar Haasdonk en ging het vlotter over rustige maar soms bochtige wegen. Door een omleiding in Waasmunster had de bus net te veel vertraging, waardoor de volgende bus 54 naar Aalst net vertrokken was toen Jan in Lokeren aankwam. Een te nipte aansluiting dus, maar dat gaf Jan wel de tijd om even de markt op te lopen voor een broodje. Na bijna een uur begon dus de rit met de volgende 54 naar het Donkmeer, een vlotte rit van 20 minuten.

In zijn planning had Jan een uur uitgetrokken voor de modeltreinwinkel. Een strak plan, met een spannend randje. Door de coronamaatregelen mochten er maar vier klanten tegelijk in de in winkel en er stond een nog even grote rij klanten buiten te wachten. Maar kijk, hij haalde netjes de volgende bus 54 voor het tweede deel van de rondrit. In 10 minuten reed die door Berlare naar Schoonaarde – een bescheiden dorp aan de Schelde, dat een belangrijk lokaal knooppunt voor het openbaar vervoer blijk te zijn. Er kruisen oost-west en noord-zuid buslijnen en bovendien is er een station. Jan moest een half uur wachten op bus 28, meer dan genoeg tijd om het station even te gaan bekijken, waar juist de L-trein van Mechelen naar Zeebrugge aankwam. In Schoonaarde zorgen bus 28 (via Melle) en 27 (via Heusden) samen voor een uurdienst tussen Gent en Dendermonde. Van Schoonaarde duurt die rit 20 minuten.

In Dendermonde was een vlotte aansluiting (5 minuten) op bus 252 naar Boom. Maar Jan besloot om eerst wat te gaan drinken en op bus 257 te wachten. Die bus is een alter ego van de 252 en rijdt zeven keer per dag tijdens de spitsuren en na schooltijd. Het belangrijkste verschil is dat hij Puurs afsnijdt en daarmee zo’n 10 minuten tijdwinst boekt. De hele rit duurt dan een uur en 20 minuten. De rit met de 257 was van een ander kaliber dan die eerder op de dag. Vanaf Sint-Amands loopt een traag en bochtig traject langs een hele reeks dorpen (Mariekerke, Branst, Bornem, …). De bus legde dit stipt op tijd af. In Boom was een directe aansluiting op bus 500, die frequent en in een half uur de Boomse Steenweg naar de Antwerpse Brederodestraat, het eindpunt van de rondrit, afrijdt.

En zo gaf deze dag niet alleen een mooie rondrit door het land van Schelde en Durme, maar ook een indruk van het openbaar vervoer op het Vlaamse platteland. Zolang er geen bussen uitvallen lijken ze op tijd, comfortabel en vlot hun routes te rijden. De uurfrequenties zijn wel wat magertjes. Die mogen verdicht worden tot een half uur. Dat zou de bus veel aantrekkelijker maken voor mensen die de bus nu niet nemen. En meer aandacht voor de aansluitingen is ook nodig.

En op het allerlaatst blijkt dan toch weer één van de scherpe kantjes van De Lijn: de chauffeur van bus 720 wachtte op de Noorderlaan niet op de overstappende reizigers van tram 1, en trakteerde hen dus op een onnodig kwartier (tot Hoevenen) of half uur (tot Putte) wachttijd.

Jans prachtige buit uit Overmere!